Crowdfunding voor dummies

Crowdfunding, heb jij het ooit gedaan? Of misschien wat makkelijker: heb je er ooit aan mee gedaan? Steeds meer mensen om me heen ‘belonen’ een goed idee of een uniek product door mee te gaan in een crowdfunding project. De crowdfunding-markt is de laatste jaren dan ook explosief gegroeid.

Er zijn grofweg drie vormen van crowdfunding

Doneren. Hierbij stort je geld voor een project zonder dat daar iets tegenover staat. Dit gebeurt veel bij goede doelen.
Sponsoren. Degene die het geld stort, krijgt daar iets voor terug. Vaak het product waar je je geld voor hebt gestort.
Investeren. De investeerder wordt deels eigenaar van de onderneming waar hij geld voor heeft gestort en heeft dus ook recht op (een deel van) de winst.

Iets voor jou?
Soms wil je een idee zo lang mogelijk geheim houden. Dan kun je beter kiezen voor de traditionele weg. Als je iets op wilt starten met behulp van crowdfunding, moet je bereid zijn om je idee op tafel te gooien.

Crowdfunding is bij uitstek geschikt voor producten en plannen in nichemarkten. Mensen die van iets heel specifieks houden, zijn vaak bereid om geld te investeren, zodat hun niche zich verder ontwikkelt. Op crowdfundingsites vind je juist mensen die van net effe anders houden.

Crowdfunding voor dummies

  1. Formuleer je idee. Wil je een product op de markt brengen? WIl je een kunstwerk maken? WIl je mensen die het minder goed hebben helpen?
  2. Ga op zoek naar een crowdfundingwebsite waar jouw plan thuishoort. Er zijn veel verschillende sites (lang leve Google), maar ze zijn allemaal toegespitst op een bepaald soort ideeën.
  3. Volg de instructie op de site nauwkeurig. Meestal werkt het heel simpel: je legt je plan uit, geeft aan hoeveel geld je nodig hebt, voegt foto’s toe en klikt op ‘start nu’. Oké, dat is misschien wat kort door de bocht, maar je wordt altijd stapsgewijs door het proces heen geleid.
  4. Doe niets overhaast. Zorg dat je duidelijk formuleert wat je plan is, zorg voor goede foto’s en leg financiële verantwoording af voor de hoeveelheid geld die je vraagt.
  5. Maak lawaai. Niemand kent jouw project tot jij het mensen laat weten. Dus schreeuw het van de daken! Post minstens dagelijks op Twitter, Facebook, hang een briefje bij de supermarkt: hoe meer mensen weten dat je plan bestaat, hoe groter de kans dat ze je website bekijken en dan misschien geld storten.
  6. Begin direct met lawaai maken. Wacht niet totdat je ouders en je vriend hebben gedoneerd. Het moet vanaf dag één gaan lopen, dan zien mensen in de kringen om je heen dat er geld binnenstroomt en raken ze vanzelf geïnteresseerd.
  7. Is het je gelukt om genoeg geld binnen te halen? Vegeet dan nooit om verantwoording af te leggen aan je financiers. Al die mensen die in jou en in je plan geloofden en daar geld in hebben gestopt verdienen het om op de hoogte te blijven van je vorderingen.

Wereldwijd succes
Kickstarter.com is in Amerika de best lopende site op het gebied van crowdfunding. Het project dat op Kickstarter het meeste geld ooit heeft binnengehaald is Pebble: een digitaal horloge dat in verbinding staat met je iPhone en dat je compleet kunt customizen. De makers waren op zoek naar honderdduizend dollar, maar wisten uiteindelijk tien miljoen op te halen.

Lokaal succes
In het voorjaar van 2014 is Mirjam de Jonge uit Geldrop actief gaan sparen voor een rolstoelbus. Ze is erg ondernemend en sociaal dus een eigen auto is noodzakelijk om onafhankelijk en volwaardig deel te nemen aan de maatschappij. Mirjam: “Dit is heel belangrijk voor mijn gevoel van eigenwaarde!”

“Naast aanvragen bij verschillende fondsen en zelf elke euro die ik kan missen opzij leggen, heb ik ook diverse acties bedacht om op een ludieke manier geld in te zamelen. Deze acties, waarbij ik gebruik maak van mijn kwaliteiten en mijn netwerk, leveren mij natuurlijk geld op en zorgen voor de voldoening van niet simpelweg mijn hand ophouden, maar actief bezig zijn voor mijn geld.”

Verder neuzen
Wereldwijde inspiratie op appsfunder.com, getfunded.com en fundable.com
Nederlandse inspiratie op crowdaboutnow.nl (startkapitaal van beginnende ondernemers), getitdone.nl (kleinschalige ontwikkelingsprojecten), cinecrowd.nl (ambitieuze filmmakers), nieuwspost.nl (journalistieke projecten) en voordekunst.nl (je raadt het al 😉

Bron: Cosmopolitan